Pages

Tuesday, September 3, 2019

שובר השוויון: מה יכריע את גורל הבחירות לכנסת? - ישראל היום

שובר השוויון: מה יכריע את גורל הבחירות לכנסת? - ישראל היום

השאלות הקובעות בבחירות שייערכו בעוד שבועיים הן: האם יזכה גוש הימין ברוב חברי הכנסת? האם מספר המנדטים הגבוה ביותר יינתן לליכוד או לכחול לבן? מה תהיה מידת ההצלחה של ישראל ביתנו? מה יעלה בגורלן של המפלגות האחרות? 

צילום: משה בן שמחון

על פי הסקרים של השבועות האחרונים, נראה שגוש הימין לא זוכה ברוב. המאבק בין שתי הרשימות הגדולות צמוד. בכל אחד מן הגושים יש מפלגות קטנות שכוחן גדל. המנצח הגדול הוא אביגדור ליברמן, שמפלגתו מגדילה את ייצוגה תוך כדי שהיא כובשת את מרכז המפה באופן המקנה לה מעמד מכריע. 
ראוי לסייג. כבר למדנו חזור ולמוד כי התמונה שמציירים הסקרים רחוקה מלשקף את התמונה המצטיירת במוצאי יום הבחירות. הפתעות משמעותיות אפשריות. ארבעה גורמים יקבעו את מבנה מפת המפלגות בכנסת ה־22: מעבר הקולות בין הגושים; מעבר הקולות בתוך הגושים; שיעור ההשתתפות במגזרי אוכלוסייה שונים; והשפעות אחוז החסימה.

נתוני סקרים שבהם הזדמן לי לעיין, מצביעים על מעבר קולות דו־צדדי צנוע בין שתי הרשימות הגדולות. ישראל ביתנו זוכה בקולות הזורמים אליה משני הגושים. זרימה מוגבלת אך בעלת משמעות מכרעת היא של מצביעי ליכוד ומצביעי ימין אחרים, המעבירים את תמיכתם לליברמן. קיימת גם זרימת קולות בכיוון ההפוך, אך היא רחוקה מהשפעה מקזזת. 

באשר לגורלן של המפלגות הקטנות, מעניין במיוחד מעמדה של רשימת העבודה־גשר. שיעור הנאמנות של בוחרי שתי הרשימות שהתאחדו הוא הנמוך ביותר. ניכרת בריחת מצביעים הן בכיוון כחול לבן והן בכיוון המחנה הדמוקרטי. היה אפשר לטעון כי מסתמן קיצה של מפלגת העבודה. אך התמונה שונה. קיימת תנועה מובהקת של מצביעי כחול לבן באפריל המתכוונים לתמוך בעבודה־גשר באוקטובר - תופעה המשפרת את סיכויי הליכוד במרוץ על הבכורה. גם נחרצותם של נוטשי העבודה וגשר איננה שלמה.

אורלי לוי ועמיר פרץ // צילום: אייל מרגולין - ג'יני

שיעור ההשתתפות בבחירות במגזרים השונים יהיה מכריע. תומכי שתי הרשימות הערביות שהתמודדו באפריל מגלים נאמנות רבה יותר מזו המאפיינת כל מפלגה אחרת. רוב מכריע מצהיר על כוונת תמיכה ברשימה המשותפת. עם זאת, שיעור ההשתתפות של הבוחרים הערבים, הנמוך יחסית בלאו הכי, צפוי לרדת יותר משירד בקרב יהודים. מבין הרשימות האחרות בולטת במיוחד פגיעותו האפשרית של הליכוד משיעור השתתפות נמוך בקרב תומכיו בעבר ובקרב הנוטים לתמוך בו כיום. באשר לקולות המבוזבזים, ברור שגורלם של איתמר בן גביר ורשימתו הוא המשמעותי ביותר. 

תהא מפת המפלגות שישרטט הבוחר אשר תהא, החלטותיהם של מנהיגי המפלגות הן שתעצבנה את מאפייניה של הממשלה שתוקם לאחר הבחירות.

Let's block ads! (Why?)



2019-09-03 08:17:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiLGh0dHBzOi8vd3d3LmlzcmFlbGhheW9tLmNvLmlsL2FydGljbGUvNjg4NjAx0gEA?oc=5

קרא עוד >>>>


No comments:

Post a Comment